Filtrul de ulei, ce este și cum funționează?
Filtrul de ulei este o componentă esențială a sistemului de lubrifiere al unui motor de vehicul. Funcția sa principală este de a împiedica particulele nedorite să pătrundă în sistemul de lubrifiere. Iată cum funcționează un filtru de ulei:
- Prindere: Este montat într-un loc strategic al motorului, de obicei în apropierea pompei de ulei sau într-o poziție care permite o circulație eficientă a uleiului.
- Permeabilitate: Este construit dintr-un material poros, care permite trecerea uleiului, dar oprește particulele solide. Cel mai frecvent, filtrul este realizat din hârtie specială, fibră de sticlă sau materiale similare.
- Capacitate de filtrare: Filtrul are o anumită capacitate de filtrare, exprimată prin dimensiunea porilor sau mărimea particulelor pe care le poate opri. Cu cât capacitatea de filtrare este mai mare, cu atât filtrul poate reține particule mai mici, protejând astfel mai bine motorul.
- Ventil: Unele filtre de ulei sunt echipate cu un ventil de supapă antiretur, care permite un flux controlat de ulei să treacă prin filtru și să ajungă în motor, chiar și atunci când presiunea uleiului este scăzută, cum ar fi la pornirea la rece a motorului.
- Sistem de bypass: Unele filtre de ulei au un sistem de bypass care permite uleiului să ocolească filtrul în cazul în care acesta devine prea înfundat, asigurând astfel o lubrifiere continuă a motorului chiar și atunci când filtrul este aproape de capacitatea maximă de reținere a impurităților.
- Durata de viață: Trebuie înlocuit la intervale regulate, în conformitate cu recomandările producătorului vehiculului. În timp, filtrul se umple cu impurități iar dacă nu este înlocuit, acesta poate duce la deteriorarea motorului.
Filtrul de ulei. Ce este și cum funționează?
În concluzie, filtrul de ulei este esențial pentru a menține și a asigura o lubrifiere adecvată a componentelor interne. Este important să urmați instrucțiunile producătorului privind înlocuirea regulată a filtrului de ulei.